Onze Successen en Uitdagingen
Bij The Good Roll geloven we in "dream big, do big". Onze visie is groots en inspirerend: we willen heel Ghana voorzien van veilige en schone toiletten. Om deze droom te verwezenlijken, hebben we grote successen behaald als team, maar ook voor flinke uitdagingen gestaan. Maar zoals altijd, blijven we vastberaden om positieve verandering te creëren. We nemen je mee in onze reis:
Het succesverhaal in Nederland
In 2017 begonnen we The Good Roll, waarbij we de eersten waren die toiletpapier op abonnementsbasis aanboden. Met de slogan ‘let’s make the world less shitty’ genereerden we een hoop media-aandacht. Echter leek de stap naar een abonnement te groot, waardoor we het ook mogelijk moesten maken om losse bestellingen te doen. ‘Toen die eenmaal op gang kwamen en klanten ons product leerden kennen, bleek de stap naar een abonnement veel minder groot.’
Zes jaar later tellen we zo’n 13.000 abonnees en worden jaarlijks 50.000 losse bestellingen verwerkt. Onze rollen zijn inmiddels verkrijgbaar bij Jumbo, Crisp en Pieter Pot. In het Verenigd Koninkrijk heeft zelfs supermarktgigant Asda onze rollen in het assortiment opgenomen. Daarnaast leveren we onder meer aan The Student Hotels, Vondelgym en Bilderberg Hotels. Onze rollen worden niet alleen meer van gerecycled papier gemaakt, maar ook van ‘zachtere’ bamboe. Hiervoor bouwden we onze eigen fabriek in Ghana. We hebben een bijzondere band met Ghana, aangezien de helft van onze nettowinst naar de stichting gaat die toiletten in het Afrikaanse land bouwt. Ons grote doel is een miljoen mensen aan schone en veilige sanitatie te helpen door 200.000 toiletten in ontwikkelingslanden te realiseren. We weten dat daarvoor nog een lange weg is te gaan, maar toch zijn we trots dat de teller ruim een jaar geleden op driehonderd toiletten stond!
De hobbels op onze weg
Natuurlijk maken we bij The Good Roll de wereld graag een stukje beter, maar laten we niet vergeten dat elk succesverhaal zijn eigen uitdagingen kent. Bij het uitbreken van de coronacrisis werd er massaal wc-papier gehamsterd. Er waren vooral particuliere bestellingen, terwijl dat op dat moment vooral aan retail en bedrijven werd geleverd. Dat betekende veel kleine pakketten versturen. ‘Met de omzet stegen dus ook de kosten, we werden naar verhouding een duurder bedrijf en moesten beter gaan nadenken over bijvoorbeeld onze liquiditeit’.
Onze fabriek
Deze obstakels hebben ons veel geleerd en ons gevormd tot wie we nu zijn als bedrijf. Het bouwen van onze eigen fabriek in Ghana was een spannend avontuur dat ons voor de nodige uitdagingen plaatste. Drie jaar lang dompelden we onszelf onder in de complexe wereld van het opzetten van een onderneming buiten Nederland. Het verkrijgen van vergunningen, dat een vol jaar in beslag nam, was een tijdrovend proces dat ons een belangrijke les bijbracht: het beginnen van een fabriek vanaf nul is een flinke klus. Het vereiste moed om deze stap te zetten, maar soms is even een stap terugnemen de sleutel tot vooruitgang.
De locatie van de fabriek in Ghana bracht haar eigen unieke uitdagingen met zich mee. Ondanks de prachtlocatie worstelden we met creatieve uitdagingen. Daarnaast hadden we last van onvoorspelbare stroomonderbrekingen van vier uur per dag; probeer dan je machines maar eens draaiende te houden! Vervolgens hebben we de strategische keuze gemaakt de fabriek over te dragen aan de lokale partner die nu de fabriek zelfstandig voortzet. Dit stelt ons in staat om met een nieuwe fabriek opnieuw te focussen op onze kernmissie; het creëren van een positieve impact op de lokale bevolking door daar werkgelegenheid en inkomsten te genereren!
Culturele verschillen
Een andere belangrijke uitdaging was het begrip voor culturele verschillen bij het samenwerken met mensen in Ghana, waar hiërarchie sterk aanwezig is. Het respecteren en begrijpen van deze culturele nuances was cruciaal voor het creëren van lange termijn samenwerkingen. Gelukkig hadden we de juiste connecties en waren we niet bang om moeilijke keuzes te maken en ons aan te passen aan verschillende culturen.
Leveringen
Ten slotte brengen de leveringen zo nu en dan nog steeds uitdagingen met zich mee. Om de grote getalen bestellingen bij te houden, waren we soms snel door onze voorraad heen waardoor het even kon duren voordat de rollen voor je deur stonden. We hebben vastberaden gewerkt om onze voorraad en snelheid bij te benen, want we willen ervoor zorgen dat onze rollen op het juiste moment klaar staan om je dag op te fleuren!
Loyale fanbase
Een bijzonder onderdeel van ons succes is de langdurige loyaliteit van onze klanten. Velen van hen zijn vanaf dag één bij ons gebleven. Zowel grote retailers als aanzienlijke B2B-klanten blijven ons vertrouwen, en deze relaties blijven groeien! Onze successen en uitdagingen laten zien dat de weg naar duurzaam ondernemen soms hobbelig kan zijn, maar zeker de moeite waard is! Successen en fuckups, het zijn beide de bouwstenen van een groenere toekomst.
Blijf rollen met ons