De Oprichting van The Good Roll
Hoe het allemaal begon…
Reis even met ons terug in de tijd, naar de dagen dat founders Melle en Sander nog actief waren in de hospitality-sector. Niemand, en we bedoelen echt helemaal niemand, zou toen hebben gedacht dat zij ooit een toiletpapiermerk zouden oprichten. Maar soms ontstaan de beste ideeën uit de meest onverwachte situaties.
Melle had een eenvoudige droom: de wereld verbeteren met iets dat we allemaal dagelijks gebruiken. Het begon toen hij voor een grote hotelketen de opdracht kreeg om duurzaamheid in de hotelbranche te onderzoeken. Hij dacht aan de gebruikelijke duurzaamheidsaspecten, zoals linnengoed, voedselverspilling en energieverbruik. Maar tot zijn verbazing ontdekte Melle dat er enorme hoeveelheden toiletpapier werden verspild. Gasten verwachten namelijk een gloednieuwe rol wanneer ze hun hotelkamer binnenkomen, wat resulteert in enorme hoeveelheden ongebruikt toiletpapier. Na wat diepgaand onderzoek begon hij na te denken hoe dit probleem opgelost kon worden.
Onze missie
Hij wilde niet alleen duurzaam toiletpapier ontwikkelen, maar mensen ook daadwerkelijk vooruithelpen. Geïnspireerd door Earth Water en hun motto "You never drink alone”, vroeg hij zich af hoe cool het zou zijn om toiletpapier te produceren dat toiletten bouwt op plekken waar dat geen gegeven is. We wilden geen stempel van een sociale of duurzame onderneming dragen, maar laten zien dat deze aanpak van zakendoen de meest logische optie is.
In 2017, in de kelder van een club in Amsterdam, zat hij vervolgens samen met Sander het idee uit te werken. Na het opzetten van een kleine webshop, kwam een eerste grote bestelling vanuit Albert Heijn binnen. Het enthousiasme voor het merk en de missie om ‘schone en veilige toiletten te bouwen voor iedereen’ bleef niet onopgemerkt. De kleurrijke designs van onze wikkels in combinatie met onze sociale focus zorgden ervoor dat de webshop groeide tot wat het nu is!
Sociale werkplaats
Naast internationale impact te maken door het bouwen van toiletten in Ghana, werden ook in Nederland stappen gezet. Een sociale werkplaats voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werd geopend in Weesp, waarna al snel een tweede, en in maart 2021 een derde loods werd toegevoegd.
Tegenwoordig zijn onze producten niet alleen in Nederland, maar ook internationaal verkrijgbaar. We zijn te vinden in Nederland, België, Duitsland en sinds kort ook in het Verenigd Koninkrijk, zowel online als in fysieke winkels. En dat is slechts het begin van onze ambitieuze plannen!
Wat voor Melle en Sander ontstond als een wens om impact te maken met zoiets simpels als toiletpapier, heeft uiteindelijk een beweging teweeggebracht. Een beweging die bewijst dat verandering makkelijk kan zijn! Door de mix van ondernemerschap en de wilskracht om de wereld te verbeteren zonder al te veel poespas, zorgt ervoor dat wij tot op de dag van vandaag jouw bibs zacht houden én impact maken!
Blijf rollen met ons